Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Perilaku Phubbing Pada Siswa Smp Negeri 42 Semarang
DOI:
https://doi.org/10.55352/wh3erf64Keywords:
Group Guidance, Sociodrama Techniques, Phubbing BehaviorAbstract
The background of this study is the many problems of Class IX students in Public Middle School 42 Semarang who experience phubbing behavior. There are students who listen less and tend to hurt and ignore their interlocutors, because students focus more on their smartphonenas. The aim of this study is to know the effectiveness of the sociodrama engineering group guidance service for phubbing behavior. This research uses quantitative experimental research methods with the type of True-Experimental Design research. The population in this study was Semarang's 42th grade IX Middle School students except IX B which was used to do tryouts, so the population in this study was 5 classes totaling 164 students. Samples taken 1 class were 32 students divided into two groups namely the control group and the experimental group. The sampling technique in this study is the random sampling cluster. Data collection techniques use the likert scale, which is the scale of phubbing behavior. Based on the results of the paired sample t-Test test which shows that the signification value (2-tailed) of 0.010 < 0.05 means that there is the effectiveness of the sociodrama engineering group guidance on the phubbing behavior of Class IX students in Public Middle School 42 Semarang.
References
Abivian, M. (2022). Gambaran Perilaku Phubbing dan Pengaruhnya terhadap Remaja pada Era Society 5.0. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(2), 155–164.
Fitriana, S., Arsita, J. N., & Widiharto, C. A. (2023). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Komunikasi Interpersonal. Jurnal Psikoedukasia, 1(1), 98–123.
Darmayanti, N., Pohan, R.A., & Chalidaziah, W. (2022). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Mengurangi Konformitas Pada Remaja. JAMBURA Guidance and Counseling Journal, 3(2), 52–58.
Davey, S., Davey, A., Raghav, S. K., Singh, J. V., Singh, N., Blachnio, A., & Przepiórkaa, A. (2018). Predictors and consequences of “Phubbing” among adolescents and youth in India: An impact evaluation study. Journal of Family and Community Medicine, 25(1), 35–42.
Jahju Hartanti, bimbingan konseling, Tulungagung : ud duta sablon, 2022, hlm 13-14. (2022). Bimbingan Kelompok. In Book.
Erwinda, L. (2023). Exposing the dark side : Phubbing as a detrimental consequence in the digital era. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 8 (1), 121–129.
Evi Zuhara. (2015). Efektivitas Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa. Universal Declaration of Human Rights, 1, 80–89.
Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167.
Hanika. (2020). Fenomena Phubbing Di Era Milenial (Ketergantungan Seseorang pada Smartphone terhadap Lingkungannya). Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 4(1), 12–26.
Hidayanto, D. K., Rosid, R., Nur Ajijah, A. H., & Khoerunnisa, Y. (2021). Pengaruh Kecanduan Telpon Pintar (Smartphone) pada Remaja (Literature Review). Jurnal Publisitas, 8(1), 73–79.
Maisunah. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa. Jurnal BK Pendidikan Islam, 2(1).
Mulinda, R., Afiati, E., & Conia, P. D. D. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 31–41.
Nugraha, A. B., & Ajie, G. R. (2019). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Kontrol Diri. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 408.
Nurhidayati, D. D. (2016). Peningkatan Pemahaman Manajemen Waktu Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Problem Solving pada Siswa. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 24.
Putri, Y. E., Marjohan, M., Ifdil, I., & Hariko, R. (2022). Perilaku phubbing pada mahasiswa. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 7(2), 343–347.
Soegiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Syalafiah, M., & Rima, I. (2020). Teknik Sosiodrama Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Mengembangkan Komunikasi Interpersonal Siswa Sma. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(3), 80.
Ulfa, M., & Husniah, W. O. (2020). Efektivitas Teknik Sosiodrama Melalui Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Penyesuaian Sosial Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 5, 9–14.
Zulaikha, S. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di Sma Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Revista Brasileira de Ergonomia, 9(2), 10.
Aldiyaansyah, M. A. (2022). Strategi beradaptasi untuk mahasiswa perantauan terhadap lingkungan baru. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–7.
Rahmat, W. (2014). Pengaruh Tipe Kepribadian dan Kualitas P. Psikoborneo, 2(1), 41–47.
Sari, P. P., Sumardi, & Mulyadi, S. (2020). Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 157–170.
Aprilia, R., Sriati, A., & Hendrawati, S. (2020). Tingkat Kecanduan Media Sosial pada Remaja. Journal of Nursing Care, 3(1), 41–53.
Novrialdy, E. (2019). Kecanduan Game Online pada Remaja: Dampak dan Pencegahannya. Buletin Psikologi, 27(2), 148.
Sari, A. P., Ilyas, A., & Ifdil, I. (2017). Tingkat Kecanduan Internet pada Remaja Awal. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 3(2), 110–117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conseils : Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.