Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Kelas XI SMA N 1 Babakan
DOI:
https://doi.org/10.55352/3mg5qy34Keywords:
Self-Concept, Emotional Intelligence, Correlation, LearnersAbstract
This study aims to determine the relationship between self-concept and emotional intelligence in class XI students of SMA N 1 Babakan. The background of this study is the importance of a positive self-concept in supporting students' emotional intelligence, which ultimately has an impact on their achievement and well-being. The research method used is quantitative with a correlational approach. The sample of this study consisted of 59 students taken from a population of 395 students in class XI through a purposive sampling technique of 15%. The data collection technique used a questionnaire with a Likert scale, which was tested for reliability using Cronbach's Alpha and obtained results of 0.894 for the self-concept instrument and 0.831 for emotional intelligence, both of which were declared reliable. Data analysis was carried out using normality test, linearity test, and hypothesis testing with Pearson Product Moment correlation method processed through SPSS software version 26. The results of hypothesis testing show that there is a significant relationship between self-concept and emotional intelligence, with sig. (2-tailed) <0.05 and the correlation coefficient is positive. This shows that the better the self-concept of students, the higher the emotional intelligence they have. This study indicates that there is a relationship between self-concept and emotional intelligence in class XI students of SMA N 1 Babakan.
References
Agustian, Ary Ginanjar. (2003). ESQPower, Jakarta: Arga
Arikunto S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto. S. (2017). Pengembangan İnstrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Bimo Walgito. (2009). Pengantar Psikologi Pendidikan. Jakarta: Dekdikbud
Casmini. (2007). Emotional parenting: Dasar-dasar pengasuhan kecerdasan emosi.
Yogyakarta : Pilar Media.
Cahyaningtiyas, E. & Nuraini. (2022). Tingkat Kecerdasan Emosional Peserta Didik . Epik: Jurnal Edukasi Penerapan Ilmu Konseling
Citriadin, Y. (2019). Pengantar pendidikan. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram.
Ekasari, I. F. (2008). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Kecerdasan Emosional Pada Remaja. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi.
Endang Mei Yunalia, A. N. (2020). Analisa Kecerdasan Emosional Remaja Tahap Akhir Berdasarkan Jrnis Kelamin. Jurnal Keperawatan Jiwa, 477-484.
Ginanjar, Ary. 2005. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual ESQ (Emosional Spiritual Quotient) The ESQ Way 165 1 Ihsan, 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam. Jakarta: Arga.
Goleman, D. (2009). Kecerdasan Emosi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Goleman, Daniel. (2015). Emotional Intelligence (Kecerdasan Emosi). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Hamengkubuwono. (2016). Pendidikan dan Teori-Teori Pendidikan. LP2 STAIN CURUP.
Hartanti. J. (2018). Konsep Diri Karakteristik Berbagai Usia. Universisitas Adi Buana Surabaya
Hikmandayani, R. T. (2023). Psikologi Perkembangan Remaja. Purbalingga: Eureka Media Aksara, Oktober 2023.
Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan Edisi ke-5. Alih bahasa: Suedjarwo. Jakarta: Erlangga.
Kurnia, dkk. (2012). Hubungan antara Konsep Diri dan Kecerdasan Emosi dengan Agresivitas pada Peserta didik Kelas XI MAN Klaten
Manik, H. (2014). Hubungan Konsep Diri dengan Kecerdasan Emosional
Siswa Kelas XI di SMA Negeri 10 Kota Jambi. (Skripsi), fauFakultasKeguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jambi: Jambi.
Mashar, Riana. (2011). Emosi Anak Usia Dini dan Strategi Pengembangannya, Jakarta: Kencana.
Maitrianti , Cut. (2021). Hubungan Antara Kecerdasan Intrapersonal Dengan Kecerdasan Emosional, Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam.
Nuraini, A. &. (n.d.). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Konsumsi Peserta Didik Kelas XII di SMA Negeri 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK).
Nurhaini, Dwi. (2018). Pengaruh Konsep Diri dan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Gadget Remaja SMAN 1 Tanah Grogot. Jurnal Fisip Unmul, 6 (1).
Nuri Aprilia, H. I. (2014). Hubungan antara Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Tawuran pada Remaja Laki-laki yang Pernah Terlibat Tawuran di SMK 'B' Jakarta. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan.
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Pendidikan .
Paramita,R.R. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif: Buku Ajar Perkuliahan Metodologi Penelitian Bagi Mahasiswa Akuntansi & Manajemen. Lumajang:Widya Gama Press Stie Widya Gama Lumajang.
Praktiko, L. B. (2012). Kematangan, Konsep Diri, & Kenakalan Remaja. Jurnal Psikologi.
Pushpa, M. & Yeshodhara, K. (2014) Emotional Intelligence and Self-Concept of B.Ed students, International Journal of Education and Psychological Research (IJEPR), vol. 3, Issue 2, 25-29
Putra, R.A. (2017). Konsep diri anggota mahasiswa pecinta alam fisip universisitas riau. Jurnal FISIP Universisitas Riau, 4 (2).
Rahmad, J. (2000). Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosdakarya.
Rahmat Hidayat MA, A. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep Teori dan Aplikasinya'. (Candra wijaya, Ed.) Medan: Lembaga peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Retno Yuli Hastuti, E. N. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Tingkat Stress Pada Remaja,. Jurnal Kesehatan.
Robbins, Stephen P. Timothy A. Judge. (2009). Organizational Behavior. 13 ThreeEdition, USA: Pearson International Edition, Prentice-Hall.
Sarwono, Sarlito W. & Eko A. Meinarno. (2018). Psikologi sosial. Jakarta: Penerbit Salemba Humanika.
Selliana, Nengsih, Dewi Rulia Sitepu. (2021). Hubungan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Pada Peserta Didik Kelas X Smk Tunas Pelita Binjai. Jurnal Serunai Bimbingan Dan Konseling
Siti Rahmah Nusa Fitria, I. M. (2022). Kecerdasan Emosional Pada Anak Usia Remaja. Jim Fkep.
Siyoto, S. & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing
Sobur, Alex. (2003). Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.
Sri Rahma Dewi, F. Y. (2023). Kecerdasan Emosi Pada Remaja . Ducativo: Jurnal Pendidikan , 65-71.
Shapiro. (2003). Mengajarkan Emotional Intellegence Pada Anak . Jakarta: Pt Gramedia Pustaka Utama.
Soegeng. (2017). Dasar-Dasar Penelitian. Yogyakarta: Magnum Pustaka.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung:Alfabeta
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung:Alfabeta
Umi Wahyuningsih Muhadi, W. (2017). Sekolah Menengah Atas dari Masa ke Masa. Direkotorat Pembinaan SMA.
Utami, S. I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kematangan Emosi Pada Dewasa Awal. Jurnal Spirit Vol 12 No 1. Yogyakarta .
Widiarti, Pratiwi Wahyu. (2017). Konsep diri (self concept) dan komunikasi interpersonal dalam pendampingan pada peserta didik smp se kota Yogyakarta. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 47 (1)
HYPERLINK "https://www.kajianpustaka.com/2021/11/kecerdasan-emosional-eq.html" https://www.kajianpustaka.com/2021/11/kecerdasan-emosional-eq.html
Diakses: 3 Juli 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conseils : Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.