Manajemen Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Penguasaan Keterampilan Layanan Konseling Guru Bk

Authors

  • Jumli Sabrial Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar
  • Rida Hayati Universitas Islam Negeri Mahmud Yunis Batusangkar
  • Dasril Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar

DOI:

https://doi.org/10.55352/t2j74739

Keywords:

BK Management, Skills, Counseling Services

Abstract

To achieve success in the implementation of guidance and counseling, more focused management services are needed so that goals can be achieved optimally. This study aims. This study aims to analyze more deeply related to guidance and counseling management in improving the mastery of counseling service skills of BK teachers. This study uses a literature study method with a descriptive normative approach, relying on primary data, namely POP BK, as well as secondary data from books and articles. Data were collected through documentation techniques and analyzed using content analysis methods to obtain valid conclusions. One of the management process models that can help explain various problems is through reflective analysis of the contents of counseling sessions. The main focus of guidance and counseling lies on the client, by analyzing what is conveyed, how aspects of the client's life are interconnected, and what the client wants. Information expressed by the client can also be a guide for BK teachers in understanding cases that may not have been explicitly realized. It is hoped that this study can be used as a consideration for related science.

References

Amaliyah, A., & Rahmat, A. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Attadib: Journal Of Elementary Education, 5(1), 28. Https://Doi.Org/10.32507/Attadib.V5i1.926

Aminah, S. (2018). Pentingnya Mengembangkan Ketrampilan Mendengarkan Efektif Dalam Konseling. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 108–114. Http://Jurnal.Iicet.Org

Asiva Noor Rachmayani. (2015a). Peran Orang Tua Dalam Pengasuhan Anak. 6.

Asiva Noor Rachmayani. (2015b). Upaya Guru Bk Untuk Memperoleh Dukungan Kepala Sekolah. 6.

Astuti, A. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 435–449. Https://Doi.Org/10.35673/Ajmpi.V5i1.79

Dahlan, Z. (2019). Peningkatan Kualitas Kompetensi Guru Bk Sebagai Konselor Di Sekolah Dalam Menghadapi Tantangan Global. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(1), 12–27.

Dewany, R., Firman, & Neviyarni. (2022). Penerapan Manajemen Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Belajar Siswa. Education & Learning, 2(2), 83–87. Https://Doi.Org/10.57251/El.V2i2.388

Diskusi, K. D. A. N. (2024). Kolaborasi Yang Dilakukan Guru Bimbingan. 10(2), 1329–1338.

Fiah, R. El. (2018). Program Pengembangan Bimbingan Konseling Untuk Meningkatkan Kecakapan Pengarahan Diri (Self Direction) Pada Mahasiswa Uin Raden Intan Lampung. Nurani, 18(2), 55–77.

Guruh Suksmono Aji, & Iva Khoiril Mala. (2024). Meningkatkan Kualitas Sdm Untuk Mencapai Keunggulan Kompetitif Perusahaan Di Era Digital: Tren, Inovasi, Dan Tantangan. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Kreatif, 2(3), 01–17. Https://Doi.Org/10.59024/Jumek.V2i3.357

Hartini, Y. (2023). Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pai Perspektif Psikologi Pendidikan. 3, 7262–7278.

Hoffman, D. W. (2018). Amr Ma’ruf Nahy Munkar Dalam Perspektif Dakwah Ali. 45–59.

K.A. Rahman, Muhammad Muspawi, T. M. (2016), 183–200. Http://Jurnal.Ar-Raniry.Ac.Id/Index.Php/Cobabk/Article/Download/694/554

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi. Academy Of Education Journal, 13(1), 1–13. Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V13i1.765

M Daud, Y. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Manajerial Sekolah. Intelektualita, 12(1), 41–60. Https://Doi.Org/10.22373/Ji.V12i1.19255

Machfudz, M. (2023). Penerapan Manajemen Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Belajar Siswa. Bulletin Of Counseling And Psychotherapy, 4(3), 805–813. Https://Doi.Org/10.51214/Bocp.V4i3.396

Mendo, A. Y., Niode, I. Y., & Kango, U. (2022). Pengantar Manajemen Dan Bisnis. In Yayasan Hamjah Diha.

Mita Syahri, L., Handani, T., & Media, A. (2024). Urgensi Manajemen Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Jubikops: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 4(2), 177–188.

Mutia, S. (2021). Pelaksanaan Program Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Jurnal Ar-Rainy, 1(1), 1–13.

Panggabean, L., Artaida, R., Gultom, T., Agama, I., & Negeri, K. (2024). Pengaruh Manajemen Bimbingan Konseling Terhadap Disiplin Peserta Didik Kelas Xi Di Smk Negeri 1 Siatas Barita Tahun Pembelajaran Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Disiplin Peserta Didik Ciri-Ciri Disiplin Peserta Didik. 4, 242–254.

Purwono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. In Universitas Gajah Mada.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Ramlah. (2018). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling Bagi Peserta Didik. Jurnal Al-Mau’izhah, 1(September), 71–72. Https://Jurnal.Umpar.Ac.Id/Index.Php/Mauizhah/Article/Download/8/6/

Ratnawulan, S., T. (2016). Manajemen Bimbingan Konseling Di Smp Kota Dan Kabupaten Bandung. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 1. Https://Doi.Org/10.22373/Je.V2i1.694

Robiatur Rohmah. (2019). Urgensi Manajemen Bimbingan Konseling Dalam Melahirkan Peserta Didik Berkarakter. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 102–115. Https://Doi.Org/10.35316/Jpii.V4i1.174

Sapari, S. (2024). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Mengatasi Siswa Mengalami Gangguan Emosional Di Smk Nu Mekanika. Jieco Journal Of Islamic Education Counseling, 4(1), 42–52. Https://Doi.Org/10.54213/Jieco.V4i1.462

Sekolah, D. (2024). Memahami Konsep Manajemen Bk Dengan Melihat Pola Organisasinya. 2(4), 329–345. Https://Doi.Org/10.61132/Semantik.V2i4.1138

Septian, D. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Learning Cycle Pada Materi Alat Optik Menggunakan Flash Dalam. Jurnal Inkuiri, 6(1), 45–60.

Silmy, R. A. (2024). Menguak Tantangan Dan Persiapan Konselor Dalam Rangka Menuju Indonesia Emas 2045. Modeling: Jurnal Program Studi Pgmi, 11(2), 210–220. Https://Doi.Org/10.69896/Modeling.V11i2.2406

Suhendra, A. (2020). Analisis Faktor Eksternal Pembelajaran. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 6(2), 1–13. Https://Doi.Org/10.24952/Di.V6i2.2790

Sumarno. (2020). Analisis Isi Dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa Dan Sastra. Jurnal Elsa, 18(2), 55.

Suncaka, E. (2023). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Manajement Dan Pendidikan, 02(03), 36–49. Https://Journal.An-Nur.Ac.Id/Index.Php/Unisanjournal

Supriyadi, S. (2017). Community Of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan Antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 83. Https://Doi.Org/10.14710/Lenpust.V2i2.13476

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131. Https://Doi.Org/10.56832/Pema.V2i2.298

Yandri, H., Rahayu, G., Suhaili, N., & Netrawati, N. (2022). Kebermaknaan Konseling Kelompok Dalam Menanggulangi Masalah Kehidupan. Indonesian Journal Of Counseling And Development, 4(2), 59–69. Https://Doi.Org/10.32939/Ijcd.V4i2.1526

Yanti, D. (2023). Upaya Peningkatan Kualitas Pengelolaan Pendidikan Melalui Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia. Journal On Education, 05(04), 17501–17509.

Zainarti. (2014). Manajemen Islami Perspektif Al-Qur’an [Islamic Management In Qur’anic Perspective]. Iqra´: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 8(1), 48–56. Http://Jurnal.Uinsu.Ac.Id/Index.Php/Iqra/Article/View/63

Downloads

Published

2025-07-10